Latest News

Burung Tiung


Burung Tiung dikenali sebagai Gembala Kerbau , mempunyai ciri - ciri yang mudah dikenali dengan tubuh yang bewarna perang , kepala selubung hitam , dan tompok kuning dibelakang mata. Paruh dan kakinya ialah kuning terang. Terdapat tompok putih pada tepi utama ("outer primaries") dan alad sayap di bahagian bawah ialah bewarna putih. Bunyi burung Tiong Gembala Kerbau termasuk menguak , berketak , chirps , klik dan bersiul , dan beliau sering mengepak bulunya dan mengangguk kepalanya saat menyanyi.

Sebagaimana kebanyakan hewan peliharaan burung berkicau , burung Tiong Gembala Kerbau ialah maserba. Ia makan serangga , labah-labah ("arachnids") , krustaseans , reptilia , mamalia kecil , biji benih , bijirin , dan buah dan materi buangan dari penempatan manusia. Ia mencari makan di tanah di celah rumput bagi serangga , dan terutamanya belalang , dari mana beliau mendapat nama generik Acridotheres , "pemburu belalang". 

Burung Tiong Gembala Kerbau bersarang berkelompok sepanjang tahun , dalam satu kelompok menyerupai Jungle Mynas , Rosy Starlings , burung gagak , Jungle Crows , Cattle Egrets dan Rose-ringed Parakeet. Burung Tiong Gembala Kerbau dalam suku passerine ini biasanya terdapat di tempat hutan terbuka , pertanian dan sekitar penempatan. Sungguhpun beliau spesies yang mudah mengikuti keadaan , populasinya merosot teruk di Malaysia dan Singapura jawaban tentangan dari spesies sepupunya Javan Myna.

0 Response to "Burung Tiung"